fredag 2 oktober 2009

Individuella utvecklingsplaner del2

Jag kan inte släppa det.

Jag har frågat de i skolan idag. De visste inte.
Jag ringde och frågade en förskolechef som inte heller visste. Eller hon sa att det stod i kommunens kvalitetsredovisining men att det inte var uppdelat i skola/förskola så det var svårt att veta. Hon skulle kolla med kommunen.

Så jag ringde skolverkets upplysningstjänst. Är jag inte en jävel på att gå till botten med saker? Hon där var borta väldigt länge och kom sen med det något diffusa svaret att läraren ska tillsammans med föräldern följa barnets utveckling och dokumentera detta, men det handlar inte om någon betygsättning.

Och nu är jag plötsligt fast i den här frågan: Vad är egentligen en individuell utvecklingsplan? Kan det vara lite vad som helst? Eller finns det någon slags mall på hur en iup ska se ut?

Om jag arbetar med portfolio och har utvecklingssamtal i mitt kommande arbete borde väl det räcka för att följa barnets utveckling enligt skolverkets princip då? Och det borde ju inte kallas för en individuell utvecklingsplan.. Gaah!

Hon från skolverket skulle skicka mig ett PM om detta men jag tror att jag har läst det redan. Om det kommer med något nytt så kommer det väl en del3 här snart..

Inga kommentarer: