torsdag 1 oktober 2009

Individuella utvecklingsplaner

Okej mina LHS-vänner, nu behöver jag er hjälp.
Jag försöker klura ut det här med individuella utvecklingsplaner.

På min vfu stod personalen och diskuterade om de individuella utvecklingsplanerna skulle följa med upp till syskonavdelningen från småbarnsavdelningen. Det var tydligen någon som bestämt att det skulle vara så.

- Gör ni individuella utv.planer för alla barn? (var jag då tvungen att undra mitt i samtalet)

Svaret var ja och de fortsatte diskutera. Jag satt tyst och funderade ett tag och sa sedan rätt ut att

Egentligen ska man inte göra individuella utvecklingsplaner i förskolan!

De andra blev väldigt intresserade av detta och jag berättade att det var så vi lärde oss i alla fall på utbildningen. Fast efteråt blev jag väldigt konfunderad.

Det jag vet for a fact är att i förskolan skall man inte bedöma barnen utan man ska bedöma sin egen verksamhet. Det står i läroplanen för förskolan. På skolverkets hemsida står detta:

Skolverket konstaterar bland annat att det inte finns något stöd i förskolans läroplan eller i någon annan bestämmelse för att använda individuella utvecklingsplaner i förskolan. Skolverket slår också fast att en förskola inte har rätt att upprätta en individuell utvecklingsplan mot föräldrarnas vilja.

Men då undrar jag liksom vem det är som bestämmer att det ska göras i förskolorna? För flera förskolor har ju individuella utvecklingsplaner som standard. Är det kommunen som bestämmer det? Men ska inte kommunerna följa skolverkets direktiv?

Är det någon som har koll?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm... det här har jag faktiskt hunnit fundera över så mycket... Jag ska verkligen kolla upp hur det är på mitt nya jobb när jag väl är där...

Lillis sa...

Det verkar inte vara någon som kan svara på detta heller.. jag ringde och pratade med chefen på min vfu-förskola och hon visste inte ens.. eller hon sa att det stod i kvalitetsredovisningen men att det inte var skilda delar för skola/förskola.. hon skulle fråga kommunen sa hon..