fredag 2 oktober 2009

IUP - my conclusion

Vad är egentligen en IUP?

Detta kan man läsa på Skolverket:


Den individuella utvecklingsplanen bör

• ge eleven ökad möjlighet till ansvar för och påverka sina studier

• konkret beskriva vilka insatser som bör vidtas för att eleven ska utvecklas i riktning mot läroplanens och kursplanens mål att sträva mot

• stärka elevens och vårdnadshavarens delaktighet i den individuella planeringen

• utformas på ett sådant sätt att den underlättar kontinuiteten i elevens lärande vid byten av lärare, grupp och skola


Ett syfte med IUP enligt skolverkets Allmänna råd (2008) är att ge eleverna ökade möjligheter att påverka och ta ansvar för sina studier. Ett annat syfte är att stärka både elevens och vårdnadshavarens delaktighet genom att alla berörda parter samverkar vid upprättandet av elevens IUP.


Det jag funderar över är ifall det som man i förskolan kallar individuell utvecklingsplan faller under dessa kriterier? Som jag förstår det är en IUP något som man gör tillsammans med både barnet och vårdnadshavaren och på många förskolor är inte ens barnen med under utvecklingssamtalen. På förskolan dokumenterar man barnets utveckling men det är, enligt min mening, inte detsamma som att göra en IUP om man ska se till de punkter Skolverket tycker att en IUP ska innehålla.


Hämtat ur Skolverkets "Allmänna råd - kvalitet i förskolan"

I utvecklingssamtalet behandlar personal och vårdnadshavare det enskilda barnets utveckling och lärande, vilka aktiviteter barnet deltar i, om det trivs, har roligt och fungerar socialt. Som underlag för samtalet kan personalen ha olika former av dokumentation som visar på vilket sätt förskolan har bidragit till barnets trivsel, utveckling och lärande.


Skolverket konstaterar bland annat att det inte finns något stöd i förskolans läroplan eller i någon annan bestämmelse för att använda individuella utvecklingsplaner i förskolan. Skolverket slår också fast att en förskola inte har rätt att upprätta en individuell utvecklingsplan mot föräldrarnas vilja.


Jag tror att jag är färdig med detta nu. Jag vet inte om jag, eller ni som orkat läsa allt detta, blivit så vidare värst mycket klokare av detta. Men jag känner i alla fall att jag har lite bättre koll och jag står nog fast vid att jag tycker det är onödigt att ha IUP i förskolan. I särskilda fall kan det säkerligen vara otroligt bra att tillsammans med föräldrar komma fram till en utvecklingsplan men annars tycker jag att vi kommer långt på vår dokumentation. Och har man en dokumentation man kallar för IUP förstår jag inte varför man inte bara kan kalla det för dokumentation när det är det det är?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det här var intressant Emma! Jag orkade läsa alla inläggen.. =)
Nu är jag jättenyfiken för att se hur det är på mitt nya jobb...

Lillis sa...

Kul att du orkade läsa allt =) Om du får veta ngt bra så får du gärna säga till, jag är som sagt lite vilsen i den här IUP-soppan!

Anonym sa...

Jag erkänner att jag också är lite vilsen fortfarande, men tycker du har undersökt saken bra. Varför har sånt här inte tagits upp i auo blocken?