lördag 7 maj 2011

När Jenny gick på krogen

Jenny bestämde sig för att gå och ta några glas vin med en väninna. Med sig hade hon sin lilla son i barnvagn. Jenny beställde ett glas vin, satte sig ned och drack vinet samtidigt som hon ammade sin son. När det blev dags för vinglas nummer två blev väninnorna nekade mer vin eftersom bartendern hade sett att Jenny ammade sitt barn samtidigt. Jenny blev "chockad, upprörd, diskriminerad och ifrågasatt som förälder".

Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå de här föräldrarna som precis fått den finaste gåvan som livet kan ge, som ger sig ut på nätet - googlar - och läser på livsmedelsverket att några glas vin per dag samtidigt som man ammar, det är minsann ingen fara. För den mängd alkoholen som barnet får i sig genom bröstmjölken ger enligt forskning inga märkbara skador på barnet. Det är alltså för liten mängd alkohol. Men det är alkohol! Inga märkbara skador? Men att ditt barn förlorar några hjärnceller och blir lite dummare det funderar du inte ens över?

Snälla rara människor. Det handlar om sunt förnuft. Jenny tycker inte att man som mamma ska tvingas sluta träffa vänner och sluta gå ut och göra saker. Nä, men vem har sagt att du måste sluta med det? Om att träffa vänner och gå ut måste inkludera att man dricker alkohol tycker jag att du ska se över dina alkoholvanor.

Det är en så otroligt kort del av livet. Men en så otroligt viktig del av livet. Att avstå från alkohol är för mig den mest självklara och lättaste delen av alltihopa.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller definitivt med dig! Dock fick jag lite panik när jag för några veckor sedan insåg att sommaren står i antågande och jag måste leva utan mitt kära rosévin. Jag fick lugnande kommentarer i min blogg att det minsann inte är nån fara, men jag kan säga... jag kommer avstå ändå. Det känns lixom fel, och jag planerar att helamma ett tag till om det fortsätter att funka...

Peddovich sa...

Exakt! Det verkar som att vuxnas "rätt" att dricka alkohol ska komma före barnets rätt till optimal hälsa och välbefinnande. Det går liksom inte ihop. Alkohol är ingen rättighet, det är en drog. Som man kan nyttja i sammanhang där inte barn är inblandade. Av två glas vin blir man dessutom onykter och bör inte hantera ett spädbarn. Så det så!

Jenny sa...

Haha, jag trodde först att jag hade gjort något olämpligt...

Natalie sa...

Ok, jag som inte kan något. Om man nu prompt vill ta ett glas vin. Kan man inte pumpa ut lite mjölk så det håller ett dygn eller två? Så kan ju ändå pappan få mata för att få lite närhet till bäbisen? Eller är jag helt ute och cyklar...

Lillis sa...

Haha, Jenny! =)

Natalie: Självklart kan man göra så. Så kommer jag göra om jag vill ta ett glas vin eller en bira nån gång under amningen...

Anonym sa...

Nu när jag är hemma och ammar blir det en hel del tv-tittande kan jag säga... Igår såg jag på förlossningskliniken. De fick in en ung mamma som verkade lite slö, de tog urinprov och det visade positivt för kokain. DÅ blir man ju förbannad alltså! Ungen kommer ut i livet och får börja med abstinens. Kul. Not! Tilläggas ska kanske att det inte är ett svenskt program, men i alla fall. Usch, jag blev så sur.

Lillis sa...

Usch vad hemskt! En del borde verkligen inte få skaffa barn...

Farbror Kjell sa...

Jag håller med, fast jag trodde också att det skulle vara någon snaskig historia om när Kensa gick på krogen ;) kan du inte skriva en sån? ;) jag har alldeles för lite underhållning på tåget.

Lottis sa...

Jag känner att jag måste kommentera eftersom alla andra har gjort det.