söndag 21 februari 2010

Hur du lyckas med din lördagskväll!

Börja med att ta på dig en outfit du trivs i. Tänk lite extra på vad du kommer att utsättas för under kvällen. En melodifestival kräver lite löst och ledigt till exempel.

Det allra viktigaste är att välja en lördag då det är "allmän varning" på att gå ut. Det gör det hela så otroligt mycket mer spännande. Färden skulle en vanlig dag gått på 15 min på tuben. Fast en dag som denna kan det hända att man blir fast på Odenplan. Tipset är då att ringa dina trupper och se var alla är stationerade. Praktiskt nog stod vi St Eriksplan, Odenplan och Rådmansgatan så vi samlade våra män vid St Eriksplan och bestämde oss för att se om bussarna klarade av vädret lite bättre. Välj då gärna en buss som vid Fridhemsplan säger att alla måste gå av för att två minuter senare ändra sig och släppa på alla igen, det gör det hela lite mer spännande. Efter trettio minuter anländer vi till Gullmars. Vi har då skickat hem vår springare som väntade vid Hammarbyhöjden och är en och en halv timma försenade till vår bjudning och rejält hungriga. Tacos inhandlas och otroligt mycket godis. Sedan var det bara att börja knata.


Vid en ny plats kan det vara svårt att hitta. Ett bra tips är att följa busshållsplatserna för att se att du är på någorlunda rätt väg.


Räkna gärna insnöade bilar på vägen för att få tiden att gå lite snabbare. Det funkar tills man inser att det blir fruktansvärt kallt om händerna varje gång man stannar för att fota dem. När du tror att du börjar närma dig kan du ringa värdinnan för att få guidning sista biten. Då underlättar det om värdinnan bott på stället mer än en vecka och har ett allmänt bra lokalsinne så att du slipper knata runt i onödan!!!!!!

Väl framme blir det inspektion av nya lägenheten för att se om den är så "otroligt fräsch" som det stod i beskrivningen. Det var den verkligen, otroligt fräsch alltså!

Laga hellre mat än att titta på det sista av melodifestivalen, efter ett antal timmar ute i snön kan det behövas lite påfyllning.


Kvällen kan bli lite roligare när man inser att dörrvakten från Spybar plötsligt extraknäcker på Rapport!


Glöm gärna dina glasögon hemma så att du får anledning att sitta på den stora turkosa kudden du var med och inhandlade till ert före detta gemensamma hem, så nära tvn som möjligt.

När magen är full, du skämtat alldeles för mycket om hur otroligt fräscht allting är, tagit reda på hur planeterna fått sina namn, sett knugen få en telefonmikrofon upptryckt i munnen, insett vilka tacoskal som faktiskt är bäst, sett Hellner ta ett guld och Ohlsson ta brons så är det dags att tänka på refrängen. Eftersom den kanske tar lika lång tid som dit-åkandet.

Det är otroligt viktigt att klä sig varmt, gärna i svart jacka, och vara taggad inför vad som komma skall. Ett glatt humör gör alltid susen.

Avsluta kvällen med ett hopp av lycka i snön. För hur mycket det än snöar, hur mycket allt än blir försenat kommer jag alltid älska snön och det är otroligt nice att den legat kvar så länge. För min del kan den få ligga kvar en månad till!

Lycka till!

2 kommentarer:

MrMan sa...

Mitt tåg var också 1,5h försenat. Men det fina var att det kom 5 min efter att jag kom till perrongen och åkte hela vägen ut till min målstation. Det verkade varit värre för andra resenärer eftersom stationen var helt full med folk, killen i spärren var lite tveksam till att stämpla min biljett alls och sa att jag fick komma tillbaka som inte tåget kom.

Hemvägen var lite tuffare då jag fick vänta 15 min på en buss. På de 15 min började jag fundera på om den verkligen skulle komma överhuvudtaget samt huruvida jag skulle sjösätta min backupplan som innebar soffsovandes i huset som jag gästat.

Lillis sa...

Hahahaha! va dina 15 minuter känns futtiga i jämfört med våra timmar! Fast du hade tur i oturen Mister!