tisdag 5 januari 2010

En av anledningarna till varför du inte har bil i stan

Jag var på väg till bussen i morse. I dödens kyla! Visste jag att det var dödens kyla ute skulle jag sannerligen satt på mig långkalsonger då låren och munnen var det enda jag frös om. På grannhusets tak pågick snö- och isröjning så trottoaren var avstängd den lilla biten så jag gick helt enkelt ut och gick längs med de parkerade bilarna som stod längs med gatan. Där gick jag i godan ro eftersom jag inte visste då att jag kunde behövt tio sekunder extra då de hade flyttat busshållplatsen på Odenplan till den buss jag skulle ta och letandet efter den nya hållplatsen gjorde att jag missade min buss med cirka tio sekunder och var tvungen att offra mina lår till den iskalla isguden.

PANG!

Mor-i-helvetet-vad-i-hela-friden-var-det!??!?!?!??!!!

Cirka en meter ifrån mig damp det ned en iskocka stor som en fotboll ungefär, av bara is, rätt på en huven till en silvrig ny och fin audi. "Som sagt", ropar isvaktarmannen som jag upptäcker först nu när han öppnar käften. Någonstans uppifrån taket hör man ett "Vad var det???"

Isvaktarmannen - "Den silvriga Audin!"

Taket - "Ja men kolla då..."

Isvaktarmannen - "Jag sa ju att den stod där..."

Taket - "Ja men kolla om den blev skadad!"

Jag hann inte undersöka skadorna på bilen även om det skulle vara intressant att se vad snöröjarmännen skulle göra åt saken. Jag antar att bilen inte såg ut som den gjorde när ägaren lämnade den där då en isklump stor som en fotboll i fritt fall från ett höghustak säkerligen åsamkat bilen någon typ av skada.

"I´m alive" tänkte jag glatt för mig själv när jag svängde runt hörnet. (detta var ju fortfarande innan jag missade bussen och mina lår lämnade mig för en kallare sida.)

1 kommentar:

pa sa...

Bilar är hårda - människor är mjuka. Tur att isklumpen valde rätt mål!