onsdag 25 november 2009

Oslo, mitt kära Oslo!

Jag och MrMan var och handlade lite mat här om dagen. I stan storhandlar man aldrig, man köper det mest nödvändiga man behöver vilket resulterar i att man handlar minst en gång om dagen. Vi behövde i alla fall en ny ost och MrMan sken upp när han såg något han kallar för "mormorsost". Vi var inte på vår vanliga Coop därav denna nyfunna lycka. Han grabbar tag i en av "mormorsostarna" medan han säger att "det är bäst du tar en som du gillar också för den här kommer du inte gilla"! Jag tänkte inte så mycket på det utan antog snarare att det var en sån där konstig kryddost som han ibland köper bara för att upptäcka att de smakar riktigt dåligt.

Någon dag senare ser jag MrMan ta fram sin "mormorsost" och vips är jag tillbaka vid köksbordet på Nils Collett Vogts vei. Han har köpt en norsk brunost! Jag vet inte hur många gånger jag har blivit övertalad av min kära K-A att äta en bit av den där osten. Gaah! "Hvis du bor i Oslo mååå du spise brunost till frukost!" Sen slängde han in en sked tran (fiskleverolja) i den dealen också. Snäll som jag var så lydde jag självklart min arbetsgivare och vän och satte i mig allt det där som var "typiskt" norskt. För övrigt är jag riktigt glad att det var greken i familjen som stod för matlagningen för norrmännen är ju inte direkt kända för sin mat. Har ni ätit fiskekakor? Vad är grejen med det? Och bröd till lunch.. folk tyckte jag var dum i huvet när jag faktiskt kokade pasta till lunch.

Jag hade glömt att MrMans mormor var från Norge...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ju så jävla vidirgt. Det roliga var ju att den där skitosten fanns i skivor i form av olika figurer...så att barnen skulle gilla dem lite i alla fall...

Men seriöst Emma, fiskekakor var ju skitgott, i alla fall dem vi spiste hos Moltke-Hansen =)

Det er sunt, Karin, det er sunt!!! (minns du mette)

Jag och mamma snacka norge häromdagen...och sicka flashbacks jag fick! Saknar lite!

Lillis sa...

asså själva fiskekakorna smakade ju ingeting.. om man hade en god sås till så var det ju rätt gott! Det finns fiskekakor nere på vår coop, jag har varit sugit på att smyga ner ett paket såna i korgen några gånger bara för nostalgins skull.. haha!

Norge var fint =)