fredag 11 februari 2011

Vi ser det snöar

Vaknade i morse och surfade direkt in på SLs hemsida via telefonen. Alla bussar inställda i hela förorten. Spenderar några hopplösa minuter på att försöka komma fram till någon taxi - mission impossible. We-village utan bussar är som kälkåkning utan snö - omöjligt!

Det var helt enkelt bara att bylsa på sig kläder för en mindre fjällvandring. Tyvärr har jag som vanligt vinterkängorna på jobbet så det fick bli sneakers med tre lager sockor i. Knatandet tog tid. Sjukt mycket snö. Efter 45 minuter såg jag ingen annan utväg än att stanna upp på en busshållplats och vila lite. Plötsligt svänger världens största taxibuss in på hållplatsen, fönstrena vevas ned och chauffören börjar frenetiskt röka i sin bil. Icke så fräscht men nöden har ingen lag. Jag började bli kissenödig också.

Nedan följer en något förkortad version av samtalet som fördes i bilen.

- Oh! Kan du köra mig till Teglers?
- Självklart (fimpar ciggen och övertygar om att det inte gör något att jag nu vräker in flera ton snö i bilen)! Jag kör skolskjuts men kom inte fram till de två barnen jag skulle hämta, jag körde fast två gånger. Så nu var jag på väg hem.
- Ojdå! Men då kanske du måste prioritera barnen? (Börjar ana oråd)
- Nej jag ska hem. Men jag kör dig först såklart... Vad jobbar du med?
- Jag är lärare/förskollärare.
- Jasså... Tänk om man skulle haft en så vacker lärare som dig när man gick i skolan. Då hade det varit mycket roligare.
- Eeh... jaha.. jo... mmm.. tack... (typ?)
- Alla 65-åriga tanter som bara skällde på en gjorde ju inte direkt att man blev på så bra humör. Men med en så fräsch lärare som dig hade jag verkligen kunnat koncentrera mig bättre.
- ...mmm... (koncentrera dig på vad egentligen pervo? Om han har sagt till centralen att han är på väg hem vet typ ingen att han plockat upp mig. Gaaaah! Taxi-nappad en fredagmorgon. Måste memorera hans taxinummer och namn.)
- Har du ingen bil?
- Jo vi har en bil, men jag har inget körkort. Det har där emot min man!
- Din man? Är du gift?
- Ja.
- Men du kan ju inte vara så gammal. Skulle gissa på 25-26?
- 26
- När gifte du dig?
- I somras.
- Grattis!
- Tack!
- Har du ångrat dig nån gång?
- Nej, då skulle jag väl inte ha gift mig?..
- Jag har ångrat mig... flera gånger...

I DO NOT CARE!!!!
Sedan följde en lång harang om hans fru som "var sååå snäll" och säkert "den bästa fru han kunde ha fått". Oh lord!

Vad är det med folk som ska vara så jäkla privata hela tiden? Låt mig va och sköt du ditt... Har du en fru ska du inte sitta och berätta för dina taxikunder att de är vackra och fräscha. Uschamig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Å shit vilken obehaglig resa. Jag hade nog övervägt att gå ändå..