lördag 27 november 2010

Män VS kvinnor i skolan

Jag läser en artikel i Aftonbladet som handlar om att dagens skola gynnar flickor. Delegationen för jämställdhet i skolan menar att det krävs kompetens i genusteori bland lärare för att bryta traditionella könsmönster, vilket jag naturligtvis håller med om. Det är inte för inte som genus är min hjärtefråga.

Men så kommer man längst ned i artikeln där folk kan kommentera och jag undrar om folk är så ovetande om hur det fungerar i skolan idag eller om det bara är de med minst koll som tar sig tid att kommentera artiklar som denna.

Jag kan inte låta bli att bli irriterad när Johnny75a skriver:

"Det största problemet är att det nästan bara är lärarinnor istället för lärare i skolan. Antalet män som är lärare är försvinnande litet. Hade man istället fått in tävlingsmomentet i skolan skulle grabbarna köra ifrån tjejerna med mil, och det kan man inte få så länge undervisarna är kvinnor. Killarna bojkottar liksom skolan automatiskt."

Johnny Johnny Johnny... Du var säkert duktig i skolan och en riktig tävlingsmänniska som ofta kom bland de första i tävlingar. Hur tror du att det känns för de som aldrig kommer först? De som sliter varje sekund för att klara av det som andra har så lätt för? Det spelar ingen roll om det är flickor eller pojkar, barn är olika. Vissa har det lite kämpigare i skolan och vissa har det lätt som en plätt. I skolan idag har man tagit bort så mycket man bara kan av alla tävlingsmoment, som ofta kunde existera förr i tiden, eftersom inga barn mår bra av det. Jag vågar påstå att det inte spelar någon roll om läraren är man eller kvinna eftersom alla som jobbar i skolan vill det bästa för sina elever. Vi vet vad vi gör och vi gör det bra, ha lite förtroende!

Inga kommentarer: