onsdag 22 september 2010

Det heter förskola, hur gärna ni än vill säga "dagis" så är det inte rätt benämning på stället ni lämnar era barn

Var på en jättebra föreläsning ikväll som handlade om den nya läroplanen. Föreläsaren var väl insatt i ämnet och gick igenom alla ändringar som gjorts i läroplanen. Hon gick även in på lite olika benämningar som kommer att tas bort i läroplan och i skollagen och kom då in på det märkliga fenomenet "daghem". Hon menade att alla som kallar förskolan för "dagis" även borde kalla grundskolan för "folkskolan" för det är exakt samma grej - benämningar på verksamheter som inte längre existerar.

Hon uppmanade också alla som arbetar i förskolan att verkligen tänka på hur viktigt det är att säga rätt. Gör inte vi det kommer aldrig media göra det.. och så la hon till "ministrar" på slutet.. haha.
I min Scrubs-värld sprang jag glädjeskuttande fram till föreläsaren och frågade om hon ville bli min bästis. Kom snabbt tillbaka till verkligheten när Bergarn tittade menande på mig och pikade min lycka.

2 kommentarer:

Annika sa...

Vad hette föreläsaren?

Ems sa...

Fk använder också ordet dagis där man anmäler om tillfällig föräldrapenning. Dags att skriva ett argt mal till dem också kanske...