lördag 20 februari 2010

Plantering av keikis

Det är lördag. Det är dags att ta tag i omplanteringen av de nya skotten på en av orkidéerna. Just för tillfället blommor alla våra sex andra orkidéer och jag börjar bli lite orolig över hur de ska klara flytten. Jag hoppas verkligen att de ska må lika bra där borta i förorten. Vill man att orkidéerna ska blomma om är det viktigt att de mår bra. Vad många inte vet är att man ska plantera om sina orkidéer vart fjärde år ungefär, vår orkidéer mådde riktigt bra av en omplantering och jag vet inte hur många gånger de har blommat om, de gör det med jämna mellanrum. Rötterna ska heller inte vara ute i luften som man ofta ser. När man planterar om är det viktigt att man sätter ner alla rötter i krukan.

Idag var det lite svårare för mig då jag känner mig osäker på den här sortens orkidé. Vi fick den av Benk och Bonk i förlovningspresent och den har nu ynglat av sig.

The plant of löööve!


Tre stycken bebbar har vi fått och jag planterade om den första redan för flera månader sedan. De andra två har inte fått lika stabila rötter som den första fick så de fick vänta lite.

Den första bebbens omplantering för ett antal månader sedan.

En av de två som ska ned i ny jord nu.

Idag var jag dock slarvig och satte de andra två direkt i orkidékompott då jag inte har tid att rå om två bebbar i mossa under flytten. Vi får helt enkelt hoppas på att de klarar det!

Så, för att vara extra tydlig, tar du tag i skottet (eller keikin) så nära stjälken du kan och vrider av den. Sen ska man sätta denna lilla i en liten kruka med speciell mossa ett slag så den får bygga på sig. Egentligen. Men inte idag.

Den starkare av de två nya.

På väg ned i ny kruka.

Done!

Sådärja! Nu håller vi tummarna för att det ska bli fint och att alla våra orkidéer håller för en flytt. Jag skulle seriöst må dåligt i själen om någon av dem dog! Och så måste jag tillägga att jag inte har en aning om hur man planterar om den här sortens orkidé egentligen. jag bara chansar mest. Vi får se om det håller.

4 kommentarer:

Lottis sa...

Haha... Du e ju helt blomtokig kvinna! Sen när?! Egentligen ganska otippat måste jag säga!

Lillis sa...

But I know! Vad ska detta betyda egentligen? Det passar inte ihop med mitt så coola jag! Vad är det som händer?

Domi sa...

Åh äntligen lite blomsnack har "verkligen" saknat det haha. Förlåt skriv på du, det är jätte intressant.;)

Lillis sa...

Trots dina sarkastiska kommentarer ska jag hjälpa dig den dagen du behöver en blomexpert Domi! Jag är världsklass!