tisdag 15 september 2009

Orkidé-experten svarar!

Fick just den här kommentaren. Det verkar vara ett fall för orkidé-experten.

Hej!

jag är en flicka på 25 somrar som behöver din hjälp. Min orkidé Miguel har börjat tappa sina blommor. Han står ljust och får vatten som han ska. Det är väl inte så att han redan nu tror att det är vinter?

Vad ska jag göra? Snälla hjälp mig, du är mitt sista hopp!



Bästa flicka på 25 somrar!

Jag förstår att det kan kännas hopplöst och i vissa fall deprimerande när våra nära och kära orkidéer ser ut att tappa livsgnistan. Våra gröna vänner sprider hopp och kärlek i våra hem. Du säger att Miguel (namnet känns riktigt rätt by the way) har börjat tappa sina blommor? Du behöver verkligen inte oroa dig. Att orkidéer som Miguel tappar sina blommor är helt naturligt. Jag vet att det kan kännas tungt men det bästa du kan göra är att slänga de tappade blommorna och invänta nästa blomning, för om han har det bra och trivs så kommer han att blomma igen!

Varma gröna hälsningar
Orkidé-experten och hennes 8 orkidépolare

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har för tillfället 5 då 2 gav upp livet... jag har aldrig fått nån att blomma om... men de ser friska ut. 1 blommar nu... Jag hoppas, hoppas, hoppas!

Ems sa...

Kan du också svara på hur man får garderobsblommor att överleva?

Anonym sa...

Garderobsblommor överlever allt!

Jonna sa...

Dessa blommor alltså! Man involverar sig så sjuuukt mycket i dem. Vill du lära mig hur man får bort blomflugor då?

Lillis sa...

Det var värst. Jag tror minsann att orkidé-experten behövs här i världen =)

Bomullshuve: Hur ofta vattnar/badar du dina orkidéer? Man ska ju hellre vattna för sällan än för ofta. Sen gillar de att stå ljust men inte i direkt solljus.

Ems: Har man problem med sina garderobsblommor så är det nog liksom kört. Jag har en sådan som vattnas alldeles för sällan men den lever då än...

Jonna: Tyvärr. Jag skulle vilja säga att jag är rätt kass på alla andra blommor. Orkidéer är my thing liksom. Jag har en ny murgröna som verkar gilla att ha blomflugor omkring sig. Skulle gärna också ha tips på hur man får dem väck =)

Anonym sa...

Här hittade jag massor med tips mot blomflugor... http://www.familjeliv.se/Forum-5-166/m46131062.html

Ems sa...

Hm.. min garderobsblomma dog iaf. Hoppas jag har bättre hand om barn.