måndag 24 augusti 2009

Formativ bedömning

Första dagen i skolan och det märks att man är lite rostig sådär. Kursansvarig drog all info om kursen och meddelade att vi som gör vår vfu i förskolan nog får tänka formativ bedömning. Ja det borde jag ju veta vad det är, tänkte jag och hoppades att han skulle utveckla. En minut senare blev det dags för frågor och jag hoppades att någon annan skulle ställa den dumma frågan. Men icke! Det blev paus och jag bestämde mig för att chansa och fråga Jopan och MacGyver med risk för att bli dumförklarad. De visste inte heller och hade också hoppats på att någon annan skulle frågat. Så vi skickade frågan till 118 118. Hahaha!

Formativ bedömning är en sorts bedömning som syftar till att stimulera fortsatt lärande genom att kontinuerligt lyfta fram en persons styrkor och svagheter under pågående läroprocess. Den person vars kunskaper bedöms förväntas får någon form av återkoppling i form av en muntlig eller skriftlig dialog om vad denne har lyckats med alt. kan göra bättre. Den bedömda personen egna tankar om sin egen kunskapsutvecklig är av stor vikt vid bedömningen.

(Så säger Wikipedia och 118118s svar var snarlikt)

Så nu vet vi det!

Inga kommentarer: