torsdag 27 augusti 2009

Lev många liv, läs böcker!

Idag hade vi faktiskt en sjukt bra föreläsning. Tyvärr så är det inte så ofta som man verkligen känner att föreläsningarna är så pass givande som den här idag. Jag skulle nog vilja hävda (till några av mina klasskamraters protester) att detta var en av de bästa föreläsningarna under mina tid på LHS. Men då menar jag inte topp-3 utan snarare kanske topp-10.

Bo Sundblad pratade om bedömning i svensk skola, nu då och i framtiden. Jävligt intressant måste jag säga. Särskilt eftersom han suttit med och tagit beslut och riktigt visste vad han pratade om. Hans fokus låg på läsinlärning och LUS (LäsUtvecklingsSchema) vilket alltid kommer att vara intressant.

Jag måste bara få säga det här, för det är något som är ganska viktigt. Få era barn att läsa, mycket! Det finns forskning som visar på att barn som läser skönlitterära böcker innan årskurs sex får "överbetyg" (VG och MVG) i större utsträckning än de som inte läser. De som ligger lågt i läsutvecklingsschemat har ofta svårt att få godkänt även i andra ämnen än just svenska.

Gör som jag! Frossa i böcker! Bokspindeln är riktigt bra när det gäller barnböcker!

2 kommentarer:

Malin sa...

Verkligen? Bo Sundblad? Topp 10 säger du? Ja,kanske det. Jag tröttnade väl så pass mycket på hans seminarier (som egentligen var förklädda föreläsningar) så jag orkade inte sitta kvar på hans föreläsning (den "riktiga" menar jag då :-)) Men jag håller med dig till 100 %... LÄS FÖR BARNEN FÖR GUDS SKULL! Och för deras egen skull :-)

Lillis sa...

Var det han du hade som kurslärare? Kan nog tänka mig att han kan bli lte mycket i längden. Men jag tyckte att han gjorde föreläsningen bra, och ämnet är så intressant att jag var uppslukad liksom =)